
- redactia
- 0 comentarii
- 528 Vizualizări
Gândire critică, inteligență și curaj – „Tinerii Dezbat” la etapa județeană din Mureș
13 aprilie 2025Sâmbătă, 6 aprilie 2025, Liceul Teoretic „Gheorghe Marinescu” din Târgu Mureș a fost, din nou, gazda unei competiții de anvergură: etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Argumentare, Dezbatere și Gândire Critică „Tinerii Dezbat”, dedicată elevilor de liceu.
Evenimentul a reunit echipe de la mai multe licee din județ, dezbaterile fiind împărțite în două categorii, cele dedicate debutanților și cele dedicate avansaților. Timp de câteva ore, sălile de clasă s-au transformat într-un spațiu al ideilor, în care gândirea critică și arta oratorică s-au împletit armonios cu spontaneitatea și energia tinerilor participanți.
Competiția s-a desfășurat în mai multe runde pentru fiecare categorie, iar temele de imensă relevanță momentului actual au pus la încercare ingeniozitatea elevilor participanți.
Secțiunea Debutanți
1. Acest Parlament regretă că rețelele sociale (Facebook, TikTok, X, Instagram etc.) au înlocuit mijloacele tradiționale ca sursă dominantă de știri.
2. Acest Parlament crede că viziunea educațională actuală ar trebui să prioritizeze motivația intrinsecă în detrimentul celei extrinseci.
Elevii debutanți, adică cei aflați la prima participare în cadrul unei astfel de competiții, au demonstrat o capacitate impresionantă de analiză, discutând despre felul în care rețelele sociale influențează atât procesul de informare. Au vorbit despre pericolul dezinformării, despre propagarea mai mult sau mai puțin intenționată a unui conținut informațional îndoielnic în spațiul virtual, dar și despre avantajele accesului rapid la informație, democratizarea comunicării și rolul platformelor în inițierea mișcărilor civice precum #MeToo sau #BlackLivesMatter.
La cea de-a doua moțiune, argumentele s-au concentrat pe perspectiva reformării sistemului educațional astfel încât, în detrimentul recompenselor și sancțiunilor externe, accentul să cadă pe motivația intrinsecă, înțeleasă ca motor al performanței academice, care, în virtutea unei învățări autentice, se manifestă prin curiozitate, autonomie și pasiune. S-au adus în discuție exemple din Finlanda și alte sisteme educaționale centrate pe motivația internă, dar și dificultățile practice de implementare. Chiar dacă motivația intrinsecă este esențială pentru o învățare autentică și de durată, participanții au subliniat că motivația extrinsecă nu trebuie ignorată – recompensele, recunoașterea și susținerea venite din exterior pot fi catalizatori valoroși ai performanței, mai ales în etapele în care elevii încă își formează domeniile de interes și încrederea în sine. În era digitală, marcată de gratificare instantanee, validare socială și feedback rapid, motivația extrinsecă capătă noi forme și influențe, de la aprecierile primite online până la rankinguri, premii sau competiții. Elevii au remarcat că, folosită inteligent, motivația extrinsecă poate susține implicarea, mai ales în rândul generației crescute cu stimuli rapizi și medii interactive. A găsi echilibrul între cele două forme de motivație rămâne una dintre cele mai dinamice mize ale educației moderne.
Secțiunea Avansați
1. Acest Parlament ar interzice arta creată de Inteligența Artificială.
2. Acest Parlament consideră că țările în curs de dezvoltare ar trebui să adopte politici economice care să descurajeze explozia urbană.
Elevii avansați au ridicat discuția la un nivel profund filosofic și etic, atunci când au abordat tema artei generate de Inteligența Artificială. Au fost puse în balanță autenticitatea emoției umane cu performanța tehnologică, drepturile de autor și riscul ca artiștii umani să fie marginalizați. Unii au pledat pentru interzicere, susținând că IA doar imită, nu creează, iar alții au apărat libertatea de expresie în toate formele sale, susținând că arta este definită de impact, nu de autor.
În ceea ce privește problematica exploziei urbane, discuțiile au fost ancorate în realități sociale și economice. Elevii au explorat efectele negative ale urbanizării accelerate – poluare, aglomerare – dar și necesitatea unor politici echilibrate care să încurajeze dezvoltarea rurală, infrastructura regională și oportunitățile în afara marilor orașe.
La finalul zilei, echipa formată din elevii Alexia Iftinca, Luca Onițiu și Maia Truța, elevi în clasa a X-a la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureș, a câștigat Premiul I la secțiunea debutanți. La aceeași secțiune, premiul II a revenit echipei Colegiului Național „Unirea”, iar echipa Liceului Teoretic „Gheorghe Marinescu” a obținut Premiul III. La secțiunea avansați, premiul I a fost câștigat de echipa formată din Adela Media, Kardoș David și Someșan Ioana de la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian”
Într-o lume în care suntem copleșiți de informații, dar ducem lipsă de argumente, acești tineri ne-au oferit o lecție despre claritate, respect și discernământ. Ei nu doar au vorbit – au ascultat, au înțeles, au pus întrebări și au construit punți între idei. S-a simțit că dezbaterea nu este doar despre a avea dreptate, ci despre a căuta împreună adevărul. Câtă nevoie avem de astfel de exerciții! Câtă nevoie avem să învățăm de la acești elevi cum să ne susținem ideile într-un mod inteligent, bazat pe dovezi. Dezbaterile nu sunt doar un simplu concurs – sunt un antrenament pentru o societate mai empatică, mai rațională și mai curajoasă.
Felicitări tuturor participanților!
Prof. Eva Monica UNGUREANU,
Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian” Târgu Mureș
- Etichete:
- dezbateri mures invatamant
Recomandări zi de zi
Administratie
Social
Politic
Business
Sanatate
Invatamant
Sport
Citește și:
Recomandari
|
|
Lasă un comentariu